Skip to main content

Ενίσχυση επενδυτικών σχεδίων νέων και υπό σύσταση ΜΜΕ που υλοποιούνται στις ηπειρωτικές περιοχές ΕΣΔΙΜ - Δίκαιη Μετάβαση

Στόχος Δράσης

Στόχος της Δράσης είναι η ενίσχυση επενδυτικών σχεδίων, που θα υλοποιηθούν στις περιοχές των Εδαφικών Σχεδίων Δίκαιης Μετάβασης (Ε.Σ.ΔΙ.Μ.) Δυτικής Μακεδονίας και Μεγαλόπολης, ώστε να αντιμετωπιστούν οι κοινωνικές, εργασιακές, οικονομικές και περιβαλλοντικές επιπτώσεις της απολιγνιτοποίησης και να υποστηριχθεί η μετάβαση τους σε μια κλιματικά ουδέτερη οικονομία και μια ισορροπημένη και βιώσιμη ανάπτυξη.

————————————————

Τόπος υλοποίησης

Περιφέρεια Δυτικής Μακεδονίας (Π.Ε. Κοζάνης, Π.Ε. Φλώρινας, Π.Ε. Καστοριάς, Π.Ε. Γρεβενών) και  Μεγαλόπολης (Δήμος Μεγαλόπολης, Δήμος Οιχαλίας, Δήμος Γορτυνίας, Δήμος Τριπόλεως)

————————————————

Καθεστώς Δράσης

Κανονισμό (ΕΕ) 651/2014 (ΓΑΚ)

————————————————

Είδος Ενίσχυσης

Επιχορήγηση

————————————————

Ένταση ενίσχυσης

Α. Δαπάνες Περιφερειακών Ενισχύσεων

ΠΙΝΑΚΑΣ ΕΝΤΑΣΗΣ ΕΝΙΣΧΥΣΕΩΝ

Για δαπάνες που ενισχύονται σύμφωνα με το άρθρο 14 του Κανονισμού Ε.Ε. 651/2014

Σχετικές Επιλέξιμες Υποκατηγορίες Δαπανών ΕΣΔΙΜ Πολύ μικρές και μικρές επιχειρήσεις Μεσαίες επιχειρήσεις
Ένταση Ενίσχυσης έως Ιδιωτική Συμμετοχή Ένταση Ενίσχυσης έως Ιδιωτική Συμμετοχή
2.1

2.2

2.4

4.1

4.2

4.5

5.1

Δυτικής Μακεδονίας 70% 30% 60% 40%
Μεγαλόπολης 70% 30% 60% 40%

Β. Δαπάνες εκτός περιφερειακών ενισχύσεων

Β.1 Δαπάνες σύμφωνα με Άρθρο 18 «Ενισχύσεις για συμβουλευτικές υπηρεσίες σε ΜΜΕ» του Καν. ΕΕ 651/2014 (ΓΑΚ)

ΠΙΝΑΚΑΣ ΕΝΤΑΣΗΣ ΕΝΙΣΧΥΣΕΩΝ

Για δαπάνες που ενισχύονται σύμφωνα με το άρθρο 18 του Κανονισμού Ε.Ε. 651/2014

Σχετικές Επιλέξιμες Υποκατηγορίες Δαπανών ΕΣΔΙΜ Πολύ μικρές και μικρές επιχειρήσεις Μεσαίες επιχειρήσεις
Ένταση Ενίσχυσης έως Ιδιωτική Συμμετοχή Ένταση Ενίσχυσης έως Ιδιωτική Συμμετοχή
4.5

4.7

4.8

Δυτικής Μακεδονίας 50% 50% 50% 50%
Μεγαλόπολης 50% 50% 50% 50%

Β.2 Δαπάνες σύμφωνα με Άρθρο 19 «Ενισχύσεις για συμμετοχή ΜΜΕ σε εμπορικές εκθέσεις» του Καν. ΕΕ 651/2014 (ΓΑΚ)

ΠΙΝΑΚΑΣ ΕΝΤΑΣΗΣ ΕΝΙΣΧΥΣΕΩΝ

Για δαπάνες που ενισχύονται σύμφωνα με το άρθρο 19 του Κανονισμού Ε.Ε. 651/2014

Σχετικές Επιλέξιμες Υποκατηγορίες Δαπανών ΕΣΔΙΜ Πολύ μικρές και μικρές επιχειρήσεις Μεσαίες επιχειρήσεις
Ένταση Ενίσχυσης έως Ιδιωτική Συμμετοχή Ένταση Ενίσχυσης έως Ιδιωτική Συμμετοχή
4.4

 

Δυτικής Μακεδονίας 50% 50% 50% 50%
Μεγαλόπολης 50% 50% 50% 50%

Β.3 Δαπάνες σύμφωνα με Άρθρου 33 «Ενισχύσεις για την απασχόληση εργαζομένων με αναπηρία υπό μορφή επιδότησης μισθού» του Καν. ΕΕ 651/2014 (ΓΑΚ)

ΠΙΝΑΚΑΣ ΕΝΤΑΣΗΣ ΕΝΙΣΧΥΣΕΩΝ

Για δαπάνες που ενισχύονται σύμφωνα με το άρθρο 33 του Κανονισμού Ε.Ε. 651/2014

Επιλέξιμες Δαπάνες

 

ΕΣΔΙΜ Πολύ μικρές και μικρές επιχειρήσεις Μεσαίες επιχειρήσεις
Ένταση Ενίσχυσης έως Ιδιωτική Συμμετοχή Ένταση Ενίσχυσης έως Ιδιωτική Συμμετοχή
1.1 Δυτικής Μακεδονίας 75% 25% 75% 25%
Μεγαλόπολης 75% 25% 75% 25%

Β.4 Δαπάνες σύμφωνα με Άρθρου 41 «Επενδυτικές ενισχύσεις για την προώθηση της παραγωγής ενέργειας από ανανεώσιμες πηγές, του ανανεώσιμου υδρογόνου και της συμπαραγωγής υψηλής απόδοσης» του Καν. ΕΕ 651/2014 (ΓΑΚ)

ΠΙΝΑΚΑΣ ΕΝΤΑΣΗΣ ΕΝΙΣΧΥΣΕΩΝ

Για δαπάνες που ενισχύονται σύμφωνα με το άρθρο 41 του Κανονισμού Ε.Ε. 651/2014

Σχετικές Επιλέξιμες Υποκατηγορίες Δαπανών ΕΣΔΙΜ Πολύ μικρές και μικρές επιχειρήσεις Μεσαίες επιχειρήσεις
Ένταση Ενίσχυσης έως Ιδιωτική Συμμετοχή Ένταση Ενίσχυσης έως Ιδιωτική Συμμετοχή
2.3

 

Δυτικής Μακεδονίας 65% 35% 55% 45%
Μεγαλόπολης 65% 35% 55% 45%

————————————————

Επιχορηγούμενος Προϋπολογισμός επενδυτικού σχεδίου

από 500.000 € έως 12.000.000 €.

————————————————

Προϋπολογισμός

Ο συνολικός προϋπολογισμός της Δημόσιας Δαπάνης της παρούσας Δράσης ανέρχεται σε 65.000.000€ και προέρχεται από το Πρόγραμμα Δίκαιης Αναπτυξιακής Μετάβασης 2021-2027 (ΠΔΑΜ 2021 – 2027) το οποίο συγχρηματοδοτείται από το ευρωπαϊκό Ταμείο Δίκαιης Μετάβασης, και κατανέμεται στα Εδαφικά Σχέδια Δίκαιης Μετάβασης και στις επιλέξιμες γεωγραφικές ενότητες, ως εξής:

ΕΣΔΙΜ % ΔΙΑΘΕΣΙΜΗ ΔΗΜΟΣΙΑ ΔΑΠΑΝΗ ΧΩΡΙΚΕΣ ΕΝΟΤΗΤΕΣ % ΔΙΑΘΕΣΙΜΗ ΔΗΜΟΣΙΑ ΔΑΠΑΝΗ
Δυτικής Μακεδονίας 70% 45.500.000€ Π.Ε. Κοζάνης και Φλώρινας 60% 27.300.000 €
Π.Ε. Καστοριάς και Γρεβενών 40% 18.200.000 €
Μεγαλόπολης 30% 19.500.000€ Δήμος Μεγαλόπολης 60% 11.700.000 €
Δήμοι Τριπόλεως, Γορτυνίας, Οιχαλίας 40% 7.800.000 €
Συνολική Διαθέσιμη Δημόσια Δαπάνη Δράσης 65.000.000 €

————————————————

Δικαιούχοι 

Η Δράση απευθύνεται σε νέες και υπό σύσταση ΜμΕ, σύμφωνα με τη Σύσταση της Επιτροπής 2003/361/ΕΚ, σχετικά με τον ορισμό των πολύ μικρών, των μικρών και των μεσαίων επιχειρήσεων.

  • Ως υπό σύσταση νοούνται οι επιχειρήσεις που θα συσταθούν μετά από την ηλεκτρονική υποβολή της αίτησης χρηματοδότησης.
  • Ως νέες νοούνται οι επιχειρήσεις που, κατά την ημερομηνία έκδοσης της παρούσας πρόσκλησης, δεν έχουν κλείσει πλήρη διαχειριστική χρήση, δηλαδή έχουν ημερομηνία έναρξης μεταγενέστερη της 1/1/2022.

————————————————

Προϋποθέσεις συμμετοχής

  1. Ο δυνητικός δικαιούχος (επιχείρηση) να δραστηριοποιείται ή θα δραστηριοποιηθεί στην ελληνική επικράτεια.
  2. Η επένδυση θα πραγματοποιηθεί αποκλειστικά εντός μιας περιοχής (χωρική ενότητα) των Εδαφικών Σχεδίων Δίκαιης Μετάβασης (Ε.Σ.ΔΙ.Μ.).
  3. Ο δυνητικός δικαιούχος δεν έχει υποβάλλει έναρξη εργασιών στην αρμόδια Δ.Ο.Υ. κατά την ηλεκτρονική υποβολή της αίτησης χρηματοδότησης (υπό σύσταση επιχείρηση).
  4. Ο δυνητικός δικαιούχος δεν διαθέτει, κατά την ημερομηνία έκδοσης της Πρόσκλησης, μία πλήρη κλεισμένη διαχειριστική χρήση (νέα επιχείρηση).
  5. Ο δυνητικός δικαιούχος έχει την ιδιότητα της πολύ μικρής ή μικρής ή μεσαίας επιχείρησης.
  6. Ο ίδιος φορέας (εταίρος/μέτοχος/επιχείρηση) δεν συμμετέχει σε παραπάνω από ένα (1) επενδυτικό σχέδιο που να αφορά υπό σύσταση επιχείρηση.
  7. Ο δυνητικός δικαιούχος έχει υποβάλλει μία και μοναδική αίτηση χρηματοδότησης (μία αίτηση ανά ΑΦΜ).
  8. Ο δυνητικός δικαιούχος δεν είναι προβληματική επιχείρηση.
  9. Το προτεινόμενο επενδυτικό σχέδιο αφορά σε έναν ή περισσότερους από τους επιλέξιμους ΚΑΔ, στον/στους οποίο/ους ο δυνητικός δικαιούχος δεσμεύεται ότι θα δραστηριοποιηθεί έως την υποβολή του πρώτου αιτήματος καταβολής επιχορήγησης (συμπεριλαμβάνεται και η προκαταβολή).
  10. Το προτεινόμενο επενδυτικό σχέδιο πληροί τον χαρακτήρα κινήτρου και ως εκ τούτου δεν έχει γίνει έναρξη εργασιών για το επενδυτικό σχέδιο πριν την υποβολή της αίτησης χρηματοδότησης.
  11. Το προτεινόμενο επενδυτικό σχέδιο έχει ολοκληρωμένο χαρακτήρα αρχικής επένδυσης.
  12. Η οικονομική συμμετοχή του δικαιούχου της ενίσχυσης για τις δαπάνες που επιχορηγούνται βάσει του άρθρου 14 του Καν. ΕΕ 651/2014 ανέρχεται σε ποσοστό τουλάχιστον 25% μέσω ιδίων πόρων ή μέσω εξωτερικής χρηματοδότησης και με μορφή που δεν περιέχει στοιχεία κρατικής στήριξης.
  13. Ο δυνητικός δικαιούχος δεν έχει προβεί, κατά τα δύο έτη που προηγούνται της αίτησης για ενίσχυση, σε μετεγκατάσταση στην επιχειρηματική εγκατάσταση στην οποία θα πραγματοποιηθεί η αρχική επένδυση για την οποία ζητείται η ενίσχυση, και δεσμεύεται ότι δεν θα το πράξει εντός μέγιστης περιόδου δύο ετών μετά την ολοκλήρωση της αρχικής επένδυσης για την οποία ζητείται η ενίσχυση.
  14. Ο δυνητικός δικαιούχος λειτουργεί ή θα λειτουργήσει αποκλειστικά με μία από τις ακόλουθες μορφές επιχειρήσεων: Ομόρρυθμη Εταιρεία (Ο.Ε.), Ετερόρρυθμη Εταιρεία (Ε.Ε.), Ετερόρρυθμη Εταιρεία (Ε.Ε.) κατά μετοχές, Εταιρεία Περιορισμένης Ευθύνης (Ε.Π.Ε.), Μονοπρόσωπη Εταιρεία Περιορισμένης Ευθύνης (Μ.Ε.Π.Ε.), Ανώνυμη Εταιρεία (Α.Ε.), Μονοπρόσωπη Ανώνυμη Εταιρεία (Μ.Α.Ε), Ιδιωτική Κεφαλαιουχική Εταιρεία (Ι.Κ.Ε.), Μονοπρόσωπη Ιδιωτική Κεφαλαιουχική Εταιρεία (Μ.Ι.Κ.Ε.).
  15. Ο δυνητικός δικαιούχος τηρεί Απλογραφικά ή Διπλογραφικά βιβλία του Ν.4308/2014, όπως ισχύει. Οι εταιρείες (νέες επιχειρήσεις) με απλογραφικό λογιστικό σύστημα, καθώς και οι υπό σύσταση εταιρείες δεσμεύονται ότι θα τηρούν από τον χρόνο έναρξης εργασιών του επενδυτικού σχεδίου, διπλογραφικό λογιστικό σύστημα.
  16. Ο δυνητικός δικαιούχος λειτουργεί νόμιμα διαθέτοντας το κατάλληλο έγγραφο αδειοδότησης, σύμφωνα με την κείμενη νομοθεσία και την ασκούμενη δραστηριότητά τους (νέες επιχειρήσεις).
  17. Το ύψος του επιχορηγούμενου προϋπολογισμού του επενδυτικού σχεδίου είναι μεγαλύτερο από το κατώτατο όριο που ορίζεται στην Πρόσκληση και οι δαπάνες της αίτησης συνδέονται με τον/τους ΚΑΔ του επενδυτικού σχεδίου και τις κατηγορίες επιλέξιμων δαπανών..
  18. Η συνολική βαθμολογία της αίτησης χρηματοδότησης είναι ίση ή μεγαλύτερη των 65 βαθμών.
  19. Ο δυνητικός δικαιούχος δεσμεύεται ότι θα προχωρήσει στη δημιουργία ελάχιστων νέων θέσεων εξαρτημένης εργασίας (ΕΜΕ), οι οποίες θα είναι πρόσθετες αυτών που διέθετε το τελευταίο 12μηνο πριν την υποβολή της αίτησης χρηματοδότησης, και η αύξηση αυτή θα διατηρηθεί για τουλάχιστον 3 έτη μετά την τελική εκταμίευση της επένδυσης. Ως ελάχιστη υποχρέωση ορίζεται:
  • Για ίδρυση ή επέκταση μονάδας: 1 ΕΜΕ ανά 300.000€ επιχορήγησης
  • Για θεμελιώδη αλλαγή παραγωγικής διαδικασίας ή διαφοροποίηση προς νέα προϊόντα μέγιστο επενδυτικό κόστος: 1 ΕΜΕ ανά 350.000€ επιχορήγησης

Σε περίπτωση όπου στο επενδυτικό σχέδιο τεκμηριώνονται δύο περιπτώσεις αρχικής επένδυσης με διαφορετική υποχρέωση (π.χ. της επέκτασης μονάδας και της διαφοροποίησης προς νέα προϊόντα) ως ελάχιστη υποχρέωση ορίζεται αυτή της κατηγορίας «ίδρυση ή επέκταση μονάδας».

————————————————–

Επιλέξιμοι Τομείς Δραστηριότητας:

Επισήμανση για επενδύσεις στον τομέα του τουρισμού:

Τα επενδυτικά σχέδια με ΚΑΔ επένδυσης τους ΚΑΔ «55.10.10.03 – Υπηρεσίες ξενοδοχείου ύπνου, πολυτελείας και Α’ κατηγορίας, με εστιατόριο» ή/και «55.10.10.04 – Υπηρεσίες ξενοδοχείου ύπνου, πολυτελείας και Α’ κατηγορίας, χωρίς εστιατόριο» του τομέα του Τουρισμού είναι επιλέξιμα εφόσον αφορούν σε ξενοδοχεία τα οποία θα πληρούν τις κάτωθι προϋποθέσεις και σύμφωνα με τον Ν. 4276/2014, όπως ισχύει:

  • Κατάταξη σε κατηγορία 4**** (τεσσάρων αστέρων) και άνω
  • Δυναμικότητα Δώδεκα (12) κλίνες και άνω

Επιχειρήσεις οι οποίες θα επιλέξουν ως ΚΑΔ επένδυσης τουλάχιστον έναν εκ των ΚΑΔ του τομέα του τουρισμού, δηλαδή έναν εκ των ΚΑΔ «55.10.10.03 – Υπηρεσίες ξενοδοχείου ύπνου, πολυτελείας και Α’ κατηγορίας, με εστιατόριο» ή/και «55.10.10.04 – Υπηρεσίες ξενοδοχείου ύπνου, πολυτελείας και Α’ κατηγορίας, χωρίς εστιατόριο», δεν επιτρέπεται – επί ποινή αποκλεισμού από τη Δράση – να δηλώσουν ως ΚΑΔ επένδυσης μη τουριστικό ΚΑΔ και το αντίστροφο.

Σε κάθε περίπτωση δεν επιτρέπεται – επί ποινή αποκλεισμού από τη Δράση – να δηλωθούν στην ίδια αίτηση χρηματοδότησης ως ΚΑΔ επένδυσης τουριστικοί και μη τουριστικοί ΚΑΔ.

Επισήμανση για επενδύσεις στον ΚΑΔ «56.10.11.02 – Υπηρεσίες εστιατορίου μέσα σε ξενοδοχείο ύπνου»

Τα επενδυτικά σχέδια με ΚΑΔ επένδυσης τον ΚΑΔ «56.10.11.02 – Υπηρεσίες εστιατορίου μέσα σε ξενοδοχείο ύπνου» είναι επιλέξιμα εφόσον αφορούν σε ξενοδοχεία τα οποία θα πληρούν τις κάτωθι προϋποθέσεις και σύμφωνα με τον Ν. 4276/2014, όπως ισχύει:

  • Κατάταξη σε κατηγορία 4**** (τεσσάρων αστέρων) και άνω
  • Δυναμικότητα Δώδεκα (12) κλίνες και άνω

————————————————–

Μη επιλέξιμες δραστηριότητες:

  • Σύμφωνα με το άρθρο 9 του Καν. ΕΕ 1056/2021, το Ταμείο Δίκαιης Μετάβασης (ΤΔΜ) δεν υποστηρίζει:

α) τον παροπλισμό ή την κατασκευή πυρηνικών σταθμών ηλεκτροπαραγωγής·

β) την παρασκευή, επεξεργασία και εμπορία καπνού και προϊόντων καπνού·

γ) μία προβληματική επιχείρηση, όπως ορίζεται στο άρθρο 2 σημείο 18 του κανονισμού (ΕΕ) αριθ. 651/2014 της Επιτροπής, εκτός αν αυτό επιτρέπεται βάσει προσωρινών κανόνων για τις κρατικές ενισχύσεις που έχουν θεσπιστεί για την αντιμετώπιση έκτακτων περιστάσεων ή βάσει ενισχύσεων de minimis για τη στήριξη των επενδύσεων που μειώνουν τα ενεργειακά κόστη στο πλαίσιο της διαδικασίας ενεργειακής μετάβασης

δ) επενδύσεις που σχετίζονται με την παραγωγή, την επεξεργασία, τη μεταφορά, τη διανομή, την αποθήκευση ή την καύση ορυκτών καυσίμων.

————————————————–

Επιλέξιμες Δαπάνες

Δαπάνες προσωπικού

  • Δαπάνες για την απασχόληση εργαζομένων με αναπηρία υπό μορφή επιδότησης μισθού

Δαπάνες Εξοπλισμού & Μεταφορικών Μέσων

  • Παραγωγικός & Μηχανολογικός Εξοπλισμός
  • Μεταφορικά Μέσα
  • Εξοπλισμός για την εγκατάσταση φωτοβολταϊκών σταθμών και συστημάτων αποθήκευσης για παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας και κάλυψη των ιδίων αναγκών (αυτοπαραγωγή)
  • Λοιπός Εξοπλισμός επιχείρησης

Δαπάνες για κτίρια, εγκαταστάσεις και περιβάλλων χώρος

Δαπάνες για παροχή υπηρεσιών

  • Πιστοποίηση και συμμόρφωση προϊόντων σύμφωνα με εθνικά, εναρμονισμένα καθώς και προαιρετικά πρότυπα ευρωπαϊκών χωρών ή /και χωρών εκτός Ε.Ε.
  • Πιστοποίηση υπηρεσιών & διαδικασιών σύμφωνα με εθνικά, εναρμονισμένα καθώς και λοιπά ευρωπαϊκά και διεθνή πρότυπα
  • Συμμετοχή σε εμπορικές εκθέσεις
  • Υπηρεσίες Σχεδιασμού Συσκευασίας – Ετικέτας – Branding
  • Πνευματική ιδιοκτησία – Ευρεσιτεχνίες – Μεταφορά τεχνογνωσίας
  • Συμβουλευτική υποστήριξη για την παρακολούθηση της υλοποίησης του επενδυτικού σχεδίου
  • Τεχνικές Μελέτες απαραιτήτως συνδεόμενες με δαπάνες του επενδυτικού σχεδίου

Δαπάνες λογισμικού

  • Λογισμικό και δικαιώματα χρήσης (licenses) προγραμμάτων λογισμικού

Περισσότερα για Δαπάνες ΕΔΩ

————————————————–

Έναρξη επιλεξιμότητας

Ως ημερομηνία έναρξης επιλεξιμότητας δαπανών, ορίζεται η ημερομηνία ηλεκτρονικής υποβολής της Αίτησης Χρηματοδότησης.

Το επενδυτικό σχέδιο θα πρέπει να πληροί τον χαρακτήρα κινήτρου και ως εκ τούτου δεν πρέπει να έχει γίνει έναρξη εργασιών για το επενδυτικό σχέδιο πριν την υποβολή της αίτησης χρηματοδότησης, όπως ορίζεται στην παρ.2 του άρθρου 6 του Καν. ΕΕ 651/2014.

Σε περίπτωση που διαπιστωθεί έναρξη εργασιών πριν την ημερομηνία ηλεκτρονικής υποβολής της Αίτησης Χρηματοδότησης, το σύνολο του επενδυτικού σχεδίου καθίσταται μη επιλέξιμο προς χρηματοδότηση.

————————————————–

Χρονική προθεσμία υλοποίησης έργου

Η μέγιστη διάρκεια ολοκλήρωσης του φυσικού και οικονομικού αντικειμένου του επενδυτικού σχεδίου δεν μπορεί να υπερβαίνει τους τριάντα (30) μήνες, από την ημερομηνία έκδοσης της Απόφασης Έγκρισης Αποτελεσμάτων Αξιολόγησης.

————————————————–

Έναρξη Υποβολής

15/03/2024 και ώρα 12:00

————————————————–

Λήξη Υποβολής

28/06/2024 και ώρα 15:00 (Παράταση!)

————————————————–

Διαδικασία Υποβολής

Ηλεκτρονική υποβολή μέσω του Ολοκληρωμένου Πληροφοριακού Συστήματος Κρατικών Ενισχύσεων (ΟΠΣΚΕ).

————————————————–

Αξιολόγηση Αιτήσεων – Διαδικασία έγκρισης

Η αξιολόγηση των αιτήσεων χρηματοδότησης γίνεται με τη μέθοδο της συγκριτικής αξιολόγησης.